Dropshipping jest coraz popularniejszy. Czy warto spróbować właśnie teraz z tym pomysłem na biznes? Dowiedzmy się!
Korzyści i zalety
Niska inwestycja początkowa
Sprzedawca nie musi dokonywać silnych inwestycji początkowych na stworzenie tego modelu biznesowego, można więc powiedzieć, że jest to sposób na stworzenie „taniego” sklepu. Jak czytamy na portalu zawodowa.pl, właśnie ta zaleta sprawia, że wiele osób obecnie próbuje swoich sił w dropshippingu. Nie ma żadnych kosztów związanych z obiektami, dostawami czy dystrybucją.
Mniej zarządzania logistycznego
W tego typu biznesie znika „ból głowy” związany z przygotowywaniem paczek i załatwianiem spraw z firmami logistycznymi w zakresie dystrybucji towarów.
Zmniejszenie kosztów stałych
Jako przedsiębiorstwo, koszty stałe, które generuje są znacznie niższe niż gdyby przedsiębiorstwo było fizyczną firmą. Koszty zmienne uzależnione są od powodzenia sprzedaży, więc niewielkie ryzyko ponosi się tworząc ten biznes.
Wysoka skalowalność
Jako sklep w środowisku internetowym masz cały horyzont otwarty na sprzedaż swoich produktów, skalowalność jest czymś oczywistym.
Brak konieczności zawierania umów
Teoretycznie nie ma żadnych kosztów pracowniczych, bo nie masz nawet magazynu, nie potrzebujesz pracowników do zarządzania nim i aktualizowania.
Potencjalne wady lub niedogodności
Więcej pracy w zakresie SEO i SEM
Słabe SEO spowoduje, że biznes będzie miał przeciętną sprzedaż. Potrzeba trochę budżetu i poświęcenia, aby pracować nad SEO i SEM w celu napędzania sprzedaży. Pamiętanie o tym jest fundamentalne: bez bardzo dobrej widoczności w Internecie, dzięki strategii organicznego SEO i minimalnego budżetu reklamowego na Google Ads lub Facebook Ads, żaden system nie może być rentowny w dłuższej perspektywie czasowej.
Podwójne koszty wysyłki
Jeśli sprzedawca ma co najmniej dwóch dostawców dropshipping, wadą, z którą się spotyka, jest to, że kupuje kilka przedmiotów od różnych dystrybutorów, a więc dwie różne paczki muszą być wysłane. Wiąże się to z podwojeniem kosztów wysyłki i powiadomieniem klienta, że jego paczki dotrą osobno. Oznacza to, że marża zysku, którą można było osiągnąć wysyłając jedną paczkę, jest zmniejszona przez wysłanie dwóch paczek.
Możliwa mniejsza wiarygodność
Niezależnie od tego, jak bardzo detalista się stara, jak duży jest jego ruch, czy jak dobra jest jego obsługa posprzedażowa, biznes zależy również od niezawodności i zaangażowania dostawcy. Jeśli nie wywiąże się z umowy, może to doprowadzić do słabego doświadczenia klienta, które może spowodować, że przy następnych zakupach online klient pójdzie do konkurencji.
Odpowiedzialność za reputację sklepu jest wspólna, ale ostateczna odpowiedzialność wobec klienta spoczywa wyłącznie na sprzedawcy. W rzeczywistości nie powinno to mieć miejsca, dropshipper korzysta z nowego kanału sprzedaży i „zaśmiecanie” go nie wychodzi mu na dobre, gdyż niejednokrotnie tego typu biznesy są dedykowane tylko dla hurtu.
Duża konkurencja
Jako szybko rozwijająca się firma, konkurencja może Cię stłamsić, co może zmusić Cię do obniżenia marży zysku w próbie zwiększenia sprzedaży. Stąd ogromne znaczenie początkowej decyzji o wyborze dochodowej niszy, z popytem, ale niewielką konkurencją.